Edessä oli kellarin katon valu. Vaihtoehtoja oli kaksi: pyörittää betonia myllyllä ja kuljettaa betoni katolle kärryllä tai tilata kuljetuspumppuauto, pumi. Jos myllyttäisimme betonin itse, säästäisimme arvatenkin kirpaisevan laskun, jonka betonifirma toimittaisi. Itse tehtäessä meidän pitäisi rakentaa kellarin katolle vankka silta, jota myöten betoni kuljetetaan kottikärryllä katolle. Vaikka kellari onkin rinteessä, on siinä nousua jonkin verrran. Betonikärryn kuljettaminen ja hallitseminen tietä pitkin alaspäin betonia kuljettaessa on jo ollut jonkinmoinen suoritus, johon on saanut keskittyä. Suuren bentoimäärän kuljettaminen siltaa pitkin ylös olisi jo työnä niin suuri, että vaatisi talkooväkeä paikalle. Sillalla tasapainoilu kärryn kanssa olisi riskiprojekti ihan onnettomuuksienkin kannalta. Päädyimme tilaamaan tontille pumin. Sillä betoni saataisiin laskettua putkesta suoraan kattomuottiin. Sinne ne laskut unohtuisivat, vuosien saatossa. Valmisbetoni olisi kuulema laadullisesti tasaista ja hyvää, joka katolle tuleva rasitus huomioonottaen oli tietenkin hyvä asia.
Edessä oli tarvittavan betonin määrän lasku. Tässä olikin näpräämistä. Katto kaareutui keskeltä ja siinä oli betonilla täytettävät syvennykset etu- ja takaseinien sekä välioven kohdalla. Yksinkertaistin muotoja kolmioiksi ja suunnikkaiksi ja summailin kaiken excelissä. Sain tarvittavan betonin määräksi 2,1 kuutiota. Kaveri laski myös tahollaan ja sai kuution enemmän. Päätimme tilata 3 kuutiota.
Ennen valua laitoimme kattoon kaksi putkea. Toinen oli leveä putki ilmastointia varten ja toinen pieni putki mahdollista sähköjohtoa varten. Ajattelin, että aurinkopaneelilla kellariin saisi ehkä joskus valoa.
Pumi saapuu. Ajattelin, kuinka harvoin minun elämäni risteää betoniauton kanssa. Teen nyt jotain erilaista, koska näin käy.
Betoniauton kuljettaja hoitaa ohjailee putken isot koordinaatit ja säätelee laitteistostaan betonin tulotahdin. Meiltä piti olla mies putken päähän suuntaamaan betoni oikeaan paikkaan. Mitä kauemmin putkea piti yhdessä kohdassa, sitä enemmän siihen tuli betonia. Kellarin toiseen päähän ei pääsisi enää betonia lisäämään jos määrä jäisi siellä vajaaksi. Jos betonia alkupäässä tuhlasi, betoni voisi loppua.
Betoni tulee putkesta sunnilleen lapiollisen kokoisina töpsäyksinä. Töpsäyksiä tulee sakeaan ja ilman taukoa. Muotti alkaa täyttyä betonista.
Määrä menee aivan tarkalle. Nyt tulee enää ilmaa ja pieniä betonirippeitä. Mutta riittipä tuo juuri sopivasti.
Löysää betonia saa autosta vielä laitteistojen pesun jälkeen. Olemme kiinnostuneita ottamaan senkin tontille. Olimme ylijäämäbetoniin varautuneet ja tehneet grillille ja muuripadalle etukäteen anturamuotit johon tämä betoni saisi nyt päätyä.
Kellarin ulkopinnat kästiellään jatkossa ulkopuolelta vesieristeellä, jonka vuoksi betonin pinta nyt tasoitellaan.
Aurinko pilkahtaa hetken mutta painuu taas pilveen. Alkaa satamaan. Peitän tuoreen betoni pressuilla. Pieni sade ei haittaisi mutta rankka sade ei ole nyt suotavaa.
Tulen seuraavana päivänä tontille. Otan pressut pois. Betoni on kovettunut. Kellarissa on nyt katto.
Olen taas tontilla. Menen kellarille. Tylttyjä ei saa ottaa vielä pois, ei vielä moneen päivään. Antaa kuivua rauhassa.
Katto on kova. Nousen sen päälle. Minulla on luottamus, että tämä ei romahda. Ei varmasti romahda.
Katto on nyt kokonaan kuivanut. Katolla on muutamia syksyn lehtiä. Nyt on syksy.
Edessä oli tarvittavan betonin määrän lasku. Tässä olikin näpräämistä. Katto kaareutui keskeltä ja siinä oli betonilla täytettävät syvennykset etu- ja takaseinien sekä välioven kohdalla. Yksinkertaistin muotoja kolmioiksi ja suunnikkaiksi ja summailin kaiken excelissä. Sain tarvittavan betonin määräksi 2,1 kuutiota. Kaveri laski myös tahollaan ja sai kuution enemmän. Päätimme tilata 3 kuutiota.
Ennen valua laitoimme kattoon kaksi putkea. Toinen oli leveä putki ilmastointia varten ja toinen pieni putki mahdollista sähköjohtoa varten. Ajattelin, että aurinkopaneelilla kellariin saisi ehkä joskus valoa.
Pumi saapuu. Ajattelin, kuinka harvoin minun elämäni risteää betoniauton kanssa. Teen nyt jotain erilaista, koska näin käy.
Betoniauton kuljettaja hoitaa ohjailee putken isot koordinaatit ja säätelee laitteistostaan betonin tulotahdin. Meiltä piti olla mies putken päähän suuntaamaan betoni oikeaan paikkaan. Mitä kauemmin putkea piti yhdessä kohdassa, sitä enemmän siihen tuli betonia. Kellarin toiseen päähän ei pääsisi enää betonia lisäämään jos määrä jäisi siellä vajaaksi. Jos betonia alkupäässä tuhlasi, betoni voisi loppua.
Betoni tulee putkesta sunnilleen lapiollisen kokoisina töpsäyksinä. Töpsäyksiä tulee sakeaan ja ilman taukoa. Muotti alkaa täyttyä betonista.
Määrä menee aivan tarkalle. Nyt tulee enää ilmaa ja pieniä betonirippeitä. Mutta riittipä tuo juuri sopivasti.
Löysää betonia saa autosta vielä laitteistojen pesun jälkeen. Olemme kiinnostuneita ottamaan senkin tontille. Olimme ylijäämäbetoniin varautuneet ja tehneet grillille ja muuripadalle etukäteen anturamuotit johon tämä betoni saisi nyt päätyä.
Kellarin ulkopinnat kästiellään jatkossa ulkopuolelta vesieristeellä, jonka vuoksi betonin pinta nyt tasoitellaan.
Aurinko pilkahtaa hetken mutta painuu taas pilveen. Alkaa satamaan. Peitän tuoreen betoni pressuilla. Pieni sade ei haittaisi mutta rankka sade ei ole nyt suotavaa.
Tulen seuraavana päivänä tontille. Otan pressut pois. Betoni on kovettunut. Kellarissa on nyt katto.
Olen taas tontilla. Menen kellarille. Tylttyjä ei saa ottaa vielä pois, ei vielä moneen päivään. Antaa kuivua rauhassa.
Katto on kova. Nousen sen päälle. Minulla on luottamus, että tämä ei romahda. Ei varmasti romahda.
Katto on nyt kokonaan kuivanut. Katolla on muutamia syksyn lehtiä. Nyt on syksy.
Kommentit
Lähetä kommentti